10/9/19

Estació de Bot (Bot – Terra Alta)

L'estació de Bot va ser un punt estratègic dominat per l'exercit rebel que els va permetre l'avituallament tant de material bèl·lic com d'unitats combatents durant la batalla de l'Ebre.

Al sud de la serra de Pàndols, emmarcats pel riu Canaleta i un dels seus afluents, que recorre les valls de Coll Ventòs, l’Antolina i les Termeres, s’alcen un seguit de cims que a Bot es coneixen com l’Agulla de Bot (518 m), la Plana (587 m) i Migdia (621 m), tot i que oficialment són anomenades Mola d’en Canar, la Falconera i Rocamala.

Als seus pues es troba l’ermita de Sant Josep erigida al segle XIX, on el veïns de Bot van de romeria per demanar el benefici de la pluja. Al seu davant trobem una vall travessada per l’antiga línia del ferrocarril de la val de Zafán, convertida en Via Verda, i les restes dels edificis de l’estació de Bot.
Estació de Bot
Situat al sud de Gandesa i la serra de Pàndols, Bot era la clau per poder avançar cap a Horta de Sant Joan i també poder assetjar Gandesa per l’esquena. És per això que el 26 de juliol unitats de la 11a Divisió republicana van rebre l’ordre d’ocupar Bot. Aconseguir-ho permetria envoltar Gandesa i forçar-ne la retirada dels seus defensors.
Panoràmica de l'estació de Bot des del mirador de Sant Josep
Els primers atacs contra Bot van començar el mateix 26 de juliol i van ser rebutjats per banderes de Falange de la 84a Divisió, acabades d’arribar des del front de Llevant. Els intents de prendre la població es van repetir fins el 31 de juliol, sense aconseguir-ho. La màxima penetració es va registrar el 30 de juliol, quan les forces de la 100 Brigada van ocupar temporalment l’ermita de Sant Josep, a poc menys d’un quilòmetre de la població. L’hagueren d’abandonar abans d’acabar la jornada.
Ermita de Sant Josep
El ferrocarril de la Vall de Zafán, era una de les infraestructures més esperades a les Terres de l’Ebre i al Baix Aragó. Des del 1863 es projectava la línia que havia d’unir Aragó amb un port marítim per tal de comercialitzar els seus productes. Les obres van començar el 1891 a la Pobla de Hijar (Terol) i van arribar a Tortosa el 1942. L’últim tram, que anava fins a Sant Carles de la Ràpita, ja no es va arribar a construir mai.

El disseny d’aquest traçat, a més del comerç també responia a qüestions estratègiques, segons les quals davant d’una possible invasió militar des dels Pirineus, el riu Ebre actués com a frontera natural. De fet, els últims trams es van construir per la Guerra Civil.
Estació de Bot
El tren era conegut com “el Sarmentero” perquè transcorria entre vinyes. Va funcionar durant uns 30 anys, fins que el 1971 s’ensorrà un túnel entre Bot i el Pinell de Brai. La clausura definitiva de la línia es va produir el 30 de setembre de 1973.
L’ocupació franquista del Baix Aragó i l’establiment del front al llarg del riu Ebre va fer que els sapadors ferroviaris instal·lessin rais provisionals. Així, a finals de juny de 1938, ja es podia arribar amb tren fins a Bot.
Edifici annex a l'estació de Bot
Aquesta ràpida construcció va ser vital per la Batalla de l’Ebre, ja que permeté a l’exèrcit franquista una via ràpida de subministrament tant d’homes com de material al front, distant uns 5 quilòmetre de l’estació.
El mateix dia 25 de juliol van arribar a l’estació de Bot diverses unitats franquistes, com la 74a Divisió, amb els 850 homes del terç de Montserrat, la 1a Divisió de Navarra o la 84a Divisió. Aquests reforços constants van fer impossible l’avanç republicà.
Estació de Bot
Un cop acabada la Guerra Civil espanyola els presoners republicans van construir el darrer tram fins a Tortosa (1942).
Estació de Bot