23/12/18

Circ Romà de Tàrraco (Tarragona - Tarragonès)

El circ de Tàrraco es trobava emplaçat dins el pomerium de la ciutat, aprofitant uns terrenys que, des d'època fundacional, eren de propietat estatal. Està situat a la part alta de l’antiga Tàrraco, paral·lel a l’actual Rambla Vella, i manté un estat excepcional de conservació. 


Es tracta de l'edifici amb capacitat per a 20.000 persones on es desenvolupaven les curses de cavalls, així com les de bigues i quadrigues, és a dir, on es duien a terme les curses de carruatges. 

Va ser edificat durant el govern de l'emperador Domicià (81-96 dC) i va estar en funcionament fins al segle V dC.
La seva construcció respon a un projecte unitari que es fonamenta sobre la concessió per part de Vespasià del ius latii a les províncies hispanes entorn de l'any 73 dC. És per aquest motiu que el circ formarà part d'un gran complex monumental estructurat en tres terrasses que esdevindria el reflex de l'Estat a la província. 


Curva del circ i muralla medieval
El fòrum provincial, articulat en dos nivells, ocupava la part més alta del turó. El circ ocupava la terrassa sota el conjunt foral. Aquest estaria delimitat per la muralla tardorepublicana a occident i orient (l'actual Avinguda de l'Imperi Romà i passeig de Sant Antoni respectivament), per l'estructura foral provincial pel costat septentrional (actuals carrers dels Ferrers i de l'Enrajolat) i per la via Augusta, en el seu pas per la ciutat, pel costat meridional.
És per aquesta adaptació a la topografia del terreny i a l'espai disponible que l'edifici presenta unes dimensions i unes característiques que el fan únic.


Restes de la grada de la curva del Circ
Les restes avui observables de l'antic circ romà de Tarragona constitueixen tan sols una petita part de la construcció original. La part actualment visible està situada prop de la muralla i del Pretori, i correspon a un sector de la capçalera del circ i a algunes voltes de canó de grans dimensions damunt de les quals recolzaven les graderies destinades als espectadors. Resta també en peu una gran porta monumental d'accés al recinte.


Túnel d'accés al Circ
Tot i que la part recuperada del circ és mínima en comparació amb la seva importància, de fet es tracta d'un dels exemples més notables i ben conservats de circ romà en l'àmbit occidental de l'Imperi.
Les seves dimensions es calculen en 325 metres de longitud per 100-115 metres d'ample. Pel que fa a l'arena, es calcula que tindria uns 290m de longitud i l'amplada variaria entre els 67 i els 77 metres. La longitud de la barrera central (spina) era de 190 metres.


Torre del Pretori i restes del Circ
La construcció de l'edifici es va realitzar amb voltes consecutives de formigó romà opus caementicium, mentre que la façana, podi, escalinates i altres elements es van construir en opus quadratum.
Per a la construcció de les voltes es va usar un encofrat perdut en la seva part inferior, mentre que les voltes, pròpiament dites, es van realitzar amb un encofrat de fusta. Algunes de les citades voltes aguantaven la superfície superior de l'edifici, visorium, mentre que d'altres servien com a elements de sustentació de les grades. 


Volta Llarga
Com he dit, fou edificat durant el govern de l'emperador Domicià (81-96 dC) i va estar en funcionament fins al segle V dC. Es desconeix qui va finançar la construcció del circ. Ara bé, el fet que fos bastit sobre terrenys públics i la seva estreta relació arquitectònica i funcional amb el recinte foral provincial fan pensar en una intervenció directa de l'Estat. Malgrat això, no es pot descartar tampoc, la participació de les elits locals, com així ens consta en el cas de l'amfiteatre.
Accès al Circ
La volta coneguda com a Volta Llarga del circ, de 94 metres de longitud, s'estén sota el Carrer Enrajolat i té una amplada de 3,70 metres per 2,80 d'alçada. Està feta de formigó encofrat i es presenta adossada mitjançant un dels seus murs laterals al gran mur de contenció de la terrassa superior (fòrum Provincial), construït amb grans blocs de 0,60 x 118 de 2,4 de grossor. Aquesta volta servia de pas de servei a les grades pel sector septentrional. On acabava la volta, s'observa l'escalinata d'accés a les grades, que formava part d'una estança independent respecte de la volta.


Jordi dins la Volta Llarga