8/1/18

La Seu Vella (Lleida - Segrià)

El passat 29 de novembre, en Benet i jo vam decidir visitar el Turó de la Seu Vella de Lleida. Definida com una de les millors produccions artístiques de l’arquitectura catalana del segle XIII, i per extensió de l’arquitectura medieval europea, la Seu Vella és una catedral singular que no deixa indiferent ningú. L’arquitectura comparteix protagonisme amb una escultura d’altíssima qualitat conservada en capitells, cornises, mènsules i portalades. Les importants restes de pintura mural conservades o les capelles construïdes per il·lustres nissagues o destacats membres eclesiàstics són, alhora, el reflex d’un edifici prestigiós amb un passat esplèndid.

Introducció
Conquerida la ciutat musulmana de Larida l’any 1149 pels comtes catalans Ramon Berenguer IV de Barcelona i Ermengol VI d’Urgell, s’imposà la necessitat de construir una catedral. L’any 1203 es col·locà la primera pedra, si bé els treballs s’allargaren fins ben entrat el segle XV, quan en quedaren configurats els espais: l’església, el claustre, el campanar i la Canonja. Els segles del gòtic i els primers decennis del segle XVI foren els moments de màxima esplendor. No passà el mateix els segles següents.

Claustre
Durant la guerra dels Segadors (1640) fou utilitzada com a hospital i magatzem d’armes. L’any 1707, i en el marc de la guerra de Successió, fou tancada al culte per ordre de Felip V i poc després transformada en caserna militar. A excepció del campanar, tots els seus espais foren compartimentats amb la construcció de diferents pisos, al temps que una importantíssima part del seu patrimoni artístic era mutilat, emparedat, profanat o bé cremat.

Armament de la Guerra de Succesió
Amb la guerra del Francès (1810) arribaren noves pèrdues i mutilacions i, malgrat que fou declarada monument històric l’any 1918, la catedral esdevingué un camp de concentració durant la Guerra Civil (1936) i caserna fins a l’any 1948. Començava llavors una nova etapa, la de la recuperació i restauració del vell edifici.

Pilars del Claustre
Procés constructiu
L’any 1193, el capítol de la catedral contractava Pere de Coma, el mestre d’obres artífex del projecte arquitectònic i encarregat dels preparatius necessaris per endegar la construcció.

Claustre
Les obres començaren per la capçalera de l’església i continuaren per les naus fins a arribar a la façana principal romànica. El cimbori fou l’últim element bastit. La primera pedra fou col·locada el 22 de juliol de 1203, i quedà consagrada al culte setanta-cinc anys més tard. A començaments del segle XIII començaren també les obres de la Canonja, que aniria eixamplant els seus espais de forma progressiva.
Campanar
Coincidint amb l’acabament de les obres de l’església a finals del segle XIII, la Canonja incrementà les seves dimensions i s’endegà l’obra del claustre. El segle XIV serà el dels grans projectes arquitectònics: el claustre, la construcció d’una bona part del campanar, la façana gòtica dels Apòstols i les principals capelles de l’església. La centúria següent estigué marcada pel coronament del campanar i la configuració definitiva dels espais de la Canonja.

Fragment d'una sepultura
L’empenta constructiva dels segles XIV i XV anà acompanyada de l’ornamentació: retaule major, altars, cor, trona, vitralls de colors i pintures.

Església
L’església que Pere de Coma dissenyà és de planta basilical de creu llatina amb tres naus i un acusat transsepte al qual s’obren cinc absis. En la intersecció dels braços de la creu, s’alça el cimbori, de planta octogonal sobre trompes, l’originalitat del qual rau en el doble cos mural que el circumda completament.
Planta de l'Església
Regular i simètric, l’edifici que Pere de Coma projectà imposa solemnitat. La perfecta interdependència entre els pilars cruciformes romànics i les voltes de creueria gòtiques donà com a resultat un espai monumental, ampli i carregat de plasticitat.
Benet a l'orgue de l'Església
Les setze columnes que envolten els potents pilars de suport evidencien el trànsit al gòtic i alhora palesen una clara voluntat d’embelliment escultòric que trobà continuïtat en finestres i portalades.

Nau principal de l'Església
La façana principal romànica comunica amb el claustre i consta de tres portes. Les laterals són més senzilles, i és la central la que rep tot el protagonisme. La porta de la nau central, o Portal Major, defineix el model de portalada de l’anomenada Escola de Lleida, sense timpà i amb arquivoltes en degradació profusament decorades.

Façana principal

Claustre
Les seves dimensions són espectaculars, motiu pel qual és considerat un dels més grans de l’arquitectura gòtica europea.

Vista general del claustre
A més de gran, també destaca per la seva riquesa compositiva. Les traceries dels finestrals, així com el variat repertori dels capitells, el converteixen en un espai de parada obligada. De planta lleugerament trapezoïdal, el claustre queda configurat per quatre galeries i disset finestrals apuntats, dotze dels quals envolten el pati central i els cinc restants es disposen, de manera totalment excepcional, oberts a la ciutat, fent de la galeria sud-est un mirador privilegiat. Dels disset finestrals, quinze són diferents.

Claustre
De forma totalment atípica, es troba situat als peus del temple per manca d’espai. Aquest fet comportà el sacrifici de la façana romànica i l’obligatorietat de construir, enfront d’aquesta, la façana gòtica dels Apòstols. A la banda contrària del mirador, s’hi troben les portes de comunicació de la Canonja, entre les quals destaquen les dues renaixentistes, la Porta de la Sala Capitular i, especialment, la Porta Nova de Santa Maria l’Antiga, considerada el millor exponent d’aquest nou llenguatge a les terres de Ponent.

Claustre
De la mateixa manera que l’església, el claustre fou cementiri i espai de culte, on membres eclesiàstics, acadèmics, comerciants, mestres d’obra, etc., buscaren el descans etern.

Jordi a l'accés al campanar
Campanar
Amb una alçada de seixanta metres, el campanar esdevé tota una aventura. Una escala cargolada amb dos-cents trenta-vuit graons permet arribar al capdamunt. Les panoràmiques, úniques i irrepetibles, són la recompensa a tant atreviment.
Benet pujant al Campanar
Es troba situat a l’angle sud-oest del claustre i fou erigit entre la segona meitat del segle XIV i el primer terç del segle XV. És de planta octogonal.

Campanar

La seva estructura exterior consta de dos cossos, un de molt alt i ample amb finestres que van guanyant protagonisme de forma progressiva i un de més petit i estret coronat per gablets. Pel que fa a la seva estructura interior, destaca la caixa d’escales i diferents plantes amb usos diversos. La planta baixa fou convertida en capella privada per la família Safont, mentre que les altres foren destinades per a la maquinària del rellotge i la ubicació de les campanes.
Campana
Segons els documents antics, foren onze les campanes encarregades d’anunciar els dies de festa i els de dol, per bé que avui només se’n conserven dues, la Silvestra, de 1418, i la Mònica, de 1486, any en què també es mecanitzaren els sons horaris. Un conjunt de cinc campanes més, foses a mitjan segle XX, sonen plegades en festivitats assenyalades del nostre calendari. Els seus noms són Bàrbara, Crist, Marieta, Meuca i Puríssima.

Jordi a mig camí

Canonja
És el conjunt d’edificacions que albergà les estances del capítol, així com els òrgans de govern i de gestió de la catedral. Quedà instituïda formalment l’any 1168 juntament amb la Pia Almoina, institució benèfica destinada a l’alimentació de pobres i pelegrins al seu pas per la ciutat de Lleida.
Sala de la Canonja
La Canonja és el resultat d’un llarg procés constructiu que abasta des de la segona meitat del segle XII fins al segle XVI. Situada al costat del claustre, s’organitza en diferents naus, on amb el pas dels anys se situaren la capella de Santa Maria l’Antiga, la Pia Almoina, la Sala Capitular, la Degania, la Llibreria o l’Arxiu Notarial. Tots són avui espais diàfans, però en el seu moment foren de gran riquesa, com ho demostren les pintures murals procedents de la Pia Almoina avui conservades al Museu de Lleida: diocesà i comarcal, les empremtes d’una magnífica balconada encara visibles a la façana de l’edifici o les portes renaixentistes de la Sala Capitular i de Santa Maria l’Antiga.

Restes ornamentals de la Canonja

Escultura
Malgrat la pèrdua d’una importantíssima part del patrimoni artístic que ornamentava la catedral, l’església conserva una escultura d’altíssima qualitat que permet situar-la com la producció catalana més destacada del segle XIII. L’anàlisi de les seves característiques estilístiques ha permès identificar diferents tallers, que bé familiaritzats amb l’escultura italiana, bé influenciats pels models del sud de França, han donat pas a un repertori ornamental que definirà l’anomenada Escola de Lleida d’escultura romànica.

Antic i Nou Testament, cicles narratius d’alguns sants, entre els quals destaca el de Sant Jaume, escenes de lluita entre el bé i el mal, entre l’home i el pecat, són temes habituals a l’església. Tanmateix, dins del repertori hi ha un tema, el de l’Anunciació, que es repeteix reiteradament i que cal vincular amb la titularitat de la catedral, atès que quedà consagrada a Santa Maria.
Capitell
En canvi, el claustre és escenari d’una eclosió de motius vegetals, florals i animals on fulles de parra, raïms i éssers fantàstics intenten fer-se lloc enmig de tanta natura.

Absis de la capella de l'Epifania
Els capitells concentren bona part de l’escultura sense oblidar, però, les portalades, les cornises, les mènsules o les claus de volta, moltes d’aquestes amb restes de policromia.
Portal major

Pintura
Les poques restes pictòriques conservades a la Seu Vella, tant a l’interior com a l’exterior, són una mostra de les tasques d’embelliment que molt probablement ja s’iniciaren amb anterioritat a la consagració de l’església l’any 1278. La tècnica emprada majoritàriament és el fresc, per bé que també hi ha algun exemple de pintura al tremp, encara que menys freqüent.
Capella de Santa Margarida
De la mateixa manera que en l’escultura, les influències del sud de França hi seran presents juntament amb altres de procedents de centres artístics situats al nord de Catalunya. Pel que fa a la cronologia, la majoria s’adscriuen al segle XIV dins del gòtic lineal.
Capella de Sant Tomàs
La policromia recuperada i restaurada es troba a l’interior de capelles on en decora els murs, però sense deixar de banda que la policromia també es féu extensible a l’escultura arquitectònica.

Capelles
La catedral, seu referencial d’una diòcesi rica i poderosa, es convertí aviat en un desitjat espai d’enterrament privat a la cerca de la redempció dels pecats i el descans etern.
Sepulcre de la família Requesens
A partir del segle XIV, i coincidint amb l’embelliment progressiu de la catedral, il·lustres nissagues i alts càrrecs eclesiàstics coparen l’interior del temple amb la construcció de solemnes capelles que amb el temps esdevingueren grans panteons familiars i una mostra inequívoca de prestigi social. Juntament amb les grans capelles, hi haurà les fundacions més modestes i els monuments funeraris. Pel que fa a aquests últims, de documentats n’hi ha molts, però que s’hagin conservat, ben pocs. Entre aquests convé destacar el sepulcre de l’ardiaca Berenguer de Barutell, el de Berenguer Gallart o el del bisbe Ponç de Vilamur. Tots responen a la mateixa tipologia, en què el sepulcre sota arcosoli mostra la imatge jacent del finat acompanyada del relleu funerari.

Ossera del rei Alfons el Benigne, la reina Elionor i l'infant Ferran
El claustre, i fins i tot la planta baixa del campanar, també esdevingueren cobejats espais d’enterrament. Famílies nobles com els Anglesola, els Oliver, els Castellolí, així com també mestres d’obra, catedràtics, pelleters, mercaders, etc., hi són representats en capelles, làpides i emblemes heràldics.

Benet I el gran