14/5/21

Riera de Riells (Riells i Viabreda - La Selva)

Aquest mes, escapant-nos de nou del confinament comarcal, vam decidir tornar a la Riera de Riells, un lloc on trobaríem poca gent, d’una bellesa natural espectacular i on poder fer un munt de fotografies. El punt de sortida, com el mes passat, va ser l'Abadia de Sant Martí del municipi de Riells.

A prop de la caseta de fusta i punt d'informació (tancat els feiners) vam prendre el "Camí de Riells a Santa Fe", on vam trobar marques del GR 83 El Canigó. Vam seguir per la pista forestal, deixant el GR que gira a la dreta.

Com dic, nosaltres vam continuar pel Camí de Riells a Santa Fe, que després de creuar la riera, va pujant, fent diverses marrades. Passarem al costat de la Masia en ruïnes Perarnau. En aquest punt, vam decidir tornar una mica enrere i baixar directament a la riera per no fer tot el revol del camí que teníem de referència amb el wikiloc.

Creuarem la riera i seguirem per un corriol a l’esquerra de la llera del riu. Podíem contemplar la bellesa de l’indret, alzines sureres, castanyers, avets, pins junts a una espectacular vegetació.

Arribarem a una zona de grans pedres, però seguirem remuntant fins a trobar diferents gorgs amb cascada.

Des de sempre, el paisatge feréstec i ombrívol del gorg ha portat associat moltes llegendes de bruixes i bruixots, dones d'aigua, encanteris i maleficis que la tradició popular s'ha encarregat de fer-les arribar fins als nostres dies. Ens crida molt l'atenció el color rogenc que tenen algunes roques, sembla coure o ferro!

Seguirem pel corriol entre plantes, molsa, i algun que altre arbre caigut tapant el sender. Anàrem trobant amb salts amb tolls, una doble cascada, vegetació ufanosa.... i racons de postal que ens oferiren la possibilitat de fer fotografies.

Després de fer-nos fotografies, vam retornar al punt d'inici això sí, gaudint pam a pam de la bellesa que ens ofereix la natura i aprofitant per fer un munt de fotografies.

Espectaculars són els castanyers centenaris que podem trobar al tram baix de la riera. Ja amb ganes d’un bon dinar, vam acabar el recorregut al punt d'inici: l'Abadia de Sant Martí de Riells.

Tres curiositats:

El Camí de les Cascades és el nom que l'hi va donar Mossèn Pere Ribot, rector de Riells, al pintoresc corriol que remunta, entre gorgs i cascades, l'encaixonada riera de Riells.

La Riera de Riells s'origina a l'est del Turó de Morou i recull part important de les aigües de la serra del Montseny, per acabar al riu Tordera. Les aigües de la riera de Riells vénen carregades de sals ferroses en dissolució de les roques del subsòl. Un cop a la superfície aquestes aigües s’oxigenen i el ferro s’oxida, es torna insoluble, i tenyeix les roques del fons.

Riells i Viabrea és un municipi de la comarca de la Selva. Forma part de la subcomarca del Baix Montseny. Anomenat antigament com Sant Martí de Riells i Riells del Montseny durant la 2a República espanyola; va passar a anomenar-se simplement com Riells fins al 1983 en què adoptà l'actual denominació oficial. Part del seu municipi està dins el Parc Natural del Montseny. El travessa la riera de Riells, que després passa a anomenar-se riera de Breda, i que és afluent de la Tordera.